PONTAL: A NEET Jelenség Megelőzése Aktív Tanulással
Az Eurostat felméréseiből tisztán kivehető hogy 2018-ban megközelítőleg 20 millió volt azon fiatalok a száma, akik nincsenek foglalkoztatásban, oktatásban, illetve szakképzésben sem (innentől NEET az eredeti, angol kifejezés, a Neither Employed nor in Education and Training rövidítéseként)
A fiatalkori munkanélküliség csökkentése és az európai fiatalság minél nagyobb számban bevonása áll az EU jelenlegi politikai programjának középpontjában. A leginkább kockázatnak kitett csoportját a NEETnek azok a fiatalok képezik, akik a legalacsonyabb képzési szinttel rendelkeznek.
Annak a megelőzése, hogy valaki NEETé váljon, már az általános iskola utolsó osztályában elkezdődik, amikor a diákok életük egyik legfontosabb döntése előtt állnak: Milyen irányba menjek tovább? Akarok egyáltalán továbbtanulni?
A projekt összekötné a NEETé válásban a megelőzés fontosságát, a diákok érdekeltebbé tételével a műszaki, tudományos és matematikai területeken magas szintű innovációt biztosítva az általános iskolában végzős diákoknak. Ennek egy másik oka, hogy a munkaerőpiacon hiány van a képzett szakemberekből, különösen a fent említett szakterületeken.
A legtöbb általános iskolában az európai unió területén, a diákoknak van lehetősége konzultálni a karrierválasztásról és arról milyen munkához milyen személyiség illik. Ami azonban általában hiányzik, az a fiatalok érdeklődésének felkeltése, a műszaki, gyakorlatorientáltabb szakok iránt, mielőtt döntenének a továbbtanulásukról.
Gyakran a tanulók azért nem szeretik a műszaki irányultságú tárgyakat, mert azok nincsenek eléggé népszerűsítve, vagy nem kap elég hangsúlyt az adott szakma fontossága, megbecsültsége, vagy innovatívsága.
Pontosan ezzel a problémával szándékozik a projekt foglalkozni nemzetközi szinten, biztosítva hogy a külföldi szakemberek megoszthassák tudásukat, külön figyelmet fordítva az újító jellegű oktatási módszerekre és technológiai innovációkra (pl. 3D nyomtatás, virtuális valóság, mesterséges intelligencia, tárgyak internete, stb.)
A projekt kiemelt célja egy olyan módszer létrehozása, melynek segítségével kiszűrhetővé válnának azok a diákok, akiknél fennáll a kibukás veszélye. Ez még inkább elvenné motivációjukat a továbbtanulástól, aminek következtében potenciális munkanélkülivé és NEETé válnának. A projektben résztvevő partnerek megosztanák egymással módszereiket arról, milyen jellemvonások alapján állapítható meg egy diákról veszélyben van-e.
A tanulók kiszűréséhez szükség van a tanárok és ifjúsági munkások segítségére, hiszen általában ők állnak kapcsolatban a családdal, így ők ismerik legjobban a diákok hátterét.
Külön erre a célra, nemzetközi szakemberek bevonásával és a legjobb módszerek alkalmazásával készül 6, az aktív tanulás technikáját alkalmazó, innovatív tanterv. A partnerek továbbá olyan szervezetekkel/KKV-kal dolgoznak majd együtt, akik műszaki területen tevékenykednek és/vagy innovatív technológiát használnak. Egy ilyen együttműködés eredményeképpen a diákok érdeklődése jobban felébredhet majd az újító és adott presztízzsel bíró műszaki tanulmányok iránt. Ez megkönnyítené nekik a választást a továbbtanulással kapcsolatban, és visszatartaná őket attól, hogy az általános iskola befejezése után otthagyják a formális oktatást. Úgy hisszük a program végére a 75-ből legalább 40 résztvevő képes lesz sikeresen elvégezni a projekt kurzusait, majd folytatni tanulmányaikat műszaki területen, a középiskola utáni szakképzésben.
A projekt zárásaként egy konferencia kerül megrendezésre Prágában, melynek célja hogy felhívja a figyelmet a NEET jelenségre európai szinten, és hogy bemutassa a program során használt módszert, annak sikerét, illetve hatását a célcsoportra.
A projektben résztvevő országok:
-Csehország; Institut pro regionalni rozvoj, o. p. s.
-Törökország; Metis Genclik Ve Spor Kulubu Dernegi
-Észtország; Inpla
-Magyarország; Ecocenter Alapítvány
-Olaszország; Istituto Comprensivo Statale Savignano Sul Rubicone “Giulio Cesare”
-Litvánia; Inovaciju tinklas
A projektet az Európai Bizottság támogatta. Az itt megjelent írás csak az író nézeteit tükrözik, a Bizottság nem tehető felelőssé az itt megjelent információ bármi nemű felhasználásáért.
Az EcoCenter Alapítvány VR tanfolyamot tartott a kiskunfélegyházi Platán iskolában a PONTAL Erasmus projekt keretein belül!
http://www.ecocenter.hu/vr-tanfolyam-kiskunfelegyhazan-pontal-projekt(opens in a new tab)
PONTAL projektünk keretein belül elkészült beszámoló videónk angol nyelven az alábbi linken elérhető: