A LLP-LdV-TOI-2008-HU-007 projekt során kidolgozásra került a bevezetendő, Magyarországra adaptált, Hibrid rendszerek tervezését és működtetését oktató képzés tananyaga és oktatási keretrendszere.
Képzés tartalmi ismertetése
Hibrid rendszerek tervezése és működtetése
A hibrid rendszernek (HPS) tekintjük az olyan önálló energiatermelő rendszereket, melyek működése egynél több energiaforrásra épül, ahol az energiaforrások kihasználása párhuzamosan zajlik, közös támogató berendezések alkalmazása mellett, és a rendszer egésze hálózati vagy helyi felhasználásra villamos energiát termel.
A különböző energiaforrások kombinálására és egy közös ellátó rendszerben való felhasználására épülő hibridizáció a helyileg hozzáférhető megújuló energiaforrások kihasználásának legjobb lehetősége, e technológia oktatását képzésünk e-learninges formában teszi.
A hibrid rendszerek legfontosabb előnye, hogy képesek:
– megóvni a fogyasztókat az időszakos áringadozásoktól, melyeket a kínálat és a kereslet közti egyensúly felborulása okoz;
– fokozni az energiaellátás biztonságát, ezáltal elkerülni az energiakimaradások okozta jelentős veszteségeket.
– költséghatékonyan csökkenteni a megszakításokkal működő energiaforrások negatív hatásait, ezáltal megnövelve a lehetséges energiatartalékokat;
– csökkenteni az energiaellátás környezeti kihatásait.
A rendszerek lehetséges hátrányai:
– bonyolult kialakítás, és az ehhez kapcsolódó tervezési és valószínű üzemeltetési nehézségek;
– az egymástól különböző energiatermelési módok, tárolási és szállítási megoldások és/vagy felhasználási lehetőségek együttes használata miatt bonyolult vezérlőrendszerek alkalmazása válhat szükségessé.
Képzések felépítése
1. Kurzus- Technológia Tervező
1. Modul – Energiarendszerek alapjai
1. lecke: Hibrid rendszerek- bevezetés
2. lecke: Energiarendszerek jellemzői
3. lecke: Energiatárolási rendszerek
4. lecke: Teljesítményelektronikai eszközök
2. Modul – Energiatermelési lehetőségek
1. lecke: Fosszilis tüzelőanyagokkal üzemeltetett generátorok
2. lecke: Szélturbina generátorok
3. lecke: Napenergia rendszerek
4. lecke: Kis és törpe vízerőművek üzemeltetési lehetőségei
5. lecke: Biomassza üzemű energiatermelés technológiái
6. lecke: Egyéb megújuló és „új” energia techológiák
3. Modul – Hibrid rendszerek tervezése, üzemeltetése, gazdaságossága
1. lecke: Hibrid rendszerek kialakításának alapelvei
2. lecke: Hibrid rendszerek működési jellemzői
3. lecke: Hibrid rendszerek gazdasági értékelése
4. lecke: Hibrid rendszerek köztámogatása, szakpolitikák
2. Kurzus- Project Fejlesztő
1. Modul – Energiarendszerek alapjai
1. lecke: Hibrid rendszerek- bevezetés
2. lecke: Energiarendszerek alapjai
2. Modul – Energiatermelési és hibrid rendszer működtetési lehetőségek
1. lecke: Megújuló energia technológiák
2. lecke: Hagyományos generátorok és energiatároló rendszerek
3. lecke: Hibrid rendszerek működési jellemzői
3. Modul – Hibrid rendszerek tervezése, üzemeltetése, gazdaságossága
1. lecke: Hibrid rendszerek gazdasági értékelése
2. lecke: Hibrid rendszerek köztámogatása, szakpolitikák
A képzések és a célcsoportjaik, előképzettségük
1. Kurzus- Technológia Tervező
A Technológiai Tervezői szinthez kapcsolódó számítógépes ismeretek, illetve alapképességek a felsőfokú szakképzéshez kapcsolhatók. Ebből kifolyólag, a HPS Technológiai Tervezői szint a műszaki felsőoktatás hallgatói, műszaki szakemberek valamint a mezőgazdasági, hulladékgazdálkodási, gazdálkodási szakterületeken végző, végzett szakemberek számára lehet releváns.
2. Kurzus: Project Fejlesztő
A Projekt Fejlesztői szint bármelyik alternatív energetikai rendszer esetében a teljes termékpálya ismeretét feltételezi, de nem szükséges hozzá műszaki végzettség Az előbbi szakterületekhez kapcsolódóan, de felsőfokú végzettséggel rendelkező szakemberek jelölhetők meg. Célcsoportot jelentenek továbbá: létesítménygazdálkodási, logisztikai menedzser, pénzügyi menedzser, regionális gazdasági szakértői képzésben részesülő, részesült szakértők, önkormányzati szakértők, politikusok, közművek szakértői, mivel ők a megszerzett ismereteket kapcsolni tudják saját szakterületük igényeihez.