A képzési szükségletelemzés a non-formális képzések fejlesztési folyamatának egyik legelső fázisa, általánosan alkalmazott módszer.
Többnyire a bevezetendő képzés tartalmára irányul, célja a célcsoport releváns előzetes ismereteinek, munkatapasztalatainak a felmérése, hogy ennek legmegfelelőbben lehessen a képzés tartalmát megtervezni.
A képzési szükségletelemzés a HUN-HYPOS project esetében két részből áll: a tartalmi és a módszertani szükségletek felméréséből.
A tartalmi szükségletek felmérését esetünkben a képzés átvétele és nem a hazai célcsoport felmérésén alapuló képzésfejlesztés indokolja, amely alapján lehetőség van a hazai igényeknek megfelelően a tartalmi változtatásokra, módosításokra.
A módszertani szükségletek felmérését az indokolja, hogy a távoktatás Magyarországon nem elterjedt oktatási forma, így a képzés magyarországi sikerének érdekében nem csak a tartalmat, hanem magát a képzést is a hazai igényekhez célszerű igazítani. A módszertani szükségletelemzés alapján van lehetőség a támogatási rendszer elemeinek és azok funkcióinak megtervezésére.
A szükségletelemzés kérdőíves felmérés formájában került megvalósításra, a kérdőíveket kinyomtatva, illetve elektronikus formában töltötték a kiválasztott személyek.
A projekt során kidolgozott és alkalmazott Távoktatási kérdőív (a módszertani felmérésre), és a Szakmai kérdőív (a tartalmi felmérésre) a letöltés menüpontban találhatóak meg .doc formátumban.
A szükségletelemzés felmérésének eredményét összefoglaló tanulmányok a letöltés menüpontban találhatóak meg .pdf formátumban.